Ungkapan para sahabat..

Saidina Umar r.a berkata, "Aku lebih rela berjalan di belakang seekor singa daripada berjalan di belakang seorang wanita."
Abu Hurairah r.a. berkata, "Hati adalah raja, sedangkan anggota badan adalah tentera. Jika raja itu baik, maka akan baik pula lah tenteranya. Jika raja itu buruk, maka akan buruk pula tenteranya".
Iman itu ialah ketaqwaan kepada Allah, penuh khauf dan raja'. Jadi apabila kita ditimpa ditimpa sesuatu musibah atau ujian pintalah kepada Allah agar dibesarkan iman untuk kita hadapinya bukan diminta dikecilkan masalah yang kita hadapi.

Thursday, November 18, 2010

Air Dan Kepentingannya


"Bila air dalam gelas itu ada manfaatnya?" tanyaku kepada Mr. X.
Mr. X sedikit kebingungan. Jarang sekali diajukan soalan sebegitu rupa kepada beliau. Air sememangnya berguna. Kalau hendak dibuat karangan tidak melebihi 350 patah perkataan, itu kacang.
Aku tersenyum memandang wajah Mr. X. Aku tahu dia pasti tahu jawapannya. Cuma dia perlu berfikir dengan mudah.  Kembali kepada asas. Mengetahui yang molekul air itu terdiri daripada campuran oksigen dan hidrogen mungkin tidak banyak membantu Mr. X untuk menyelesaikan teka-teki ini.
"Hmm... bila minum la," jawab Mr.1 berseloroh.
"Tepat!"
Mr. X sedikit terkejut.  Jawapan yang disangkanya main-main rupa-rupanya itulah jawapan sebenar. Bukankah sudah aku katakan tadi, fikirkan yang asas dan anda akan dapat jawapan yang tepat dan ringkas.
Air hanya bermanfaat bila mana diminum. Samalah seperti daging yang disimpan dalam peti ais, manfaatnya bilamana dikeluarkan untuk dimasak.
Inilah ilmu sebenarnya. Ilmu itu tersebar manfaatnya bilamana ia dikongsikan dengan orang lain. Bukannya disimpan di dalam diri kita. Rasa ingin pandai seorang diri perlu dibuang jauh-jauh.
Anda hanya sebotol air mineral, sedang orang lain juga sebotol air mineral. Ramai-ramai kita jadi sebaldi air!

No comments:

Post a Comment